Lav FODMAP Troikahjerter <3



 

Julebakst p lavkarbovis kan vre en utfordring, nr man ikke tler de spennende "nyhetene" som fibersirup, sukrin, sukrin gold, yaconsirup, og lignende. Dessverre er det ofte slik at de stningsstoffene som nevnes, er hy FODMAP. For min del har dette vrt en liten utfordring med tanke p kokkeleringsforsk, srlig fordi jeg ogs reagerer p "vanlige" stningsstoffer som sukker, honning, agavesirup, osv. som i utgangspunktet kan tolereres av mange som spiser lav FODMAP (korriger meg gjerne hvis jeg bommet p noe her).

Gleden var stor da jeg fant fram til enda en konfektoppskrift jeg kan kose meg med i jula! Jeg ville prve f til noen mindre biter enn de med rugspr som jeg delte med dere sist uke (her). Etter ha smakt meg fram til jeg ble fornyd, var det p tide la smaksprvetesterne mine komme med sin vurdering. Gjett om jeg ble glad da de sa at de fikk flelsen av spise Troika! Det var nettopp det jeg hadde hpet p - og det til tross for at det ikke var marsipan eller ntter i! ;) 

Framgangsmte: 

Smelt sjokolade etter nske i vannbad. Jeg brukte ca 1/2 plate sukkerfri sjokolade, og en "rad" 86% sjokolade.

Ha den smeltede sjokoladen i silikonformer. Smr sjokoladen s den dekker formen helt opp til kanten. La st i fryser til sjokoladen er stivnet. 

Ta nok philadelphiaost til f en liten klump oppi hver form. Osten mykgjres med gaffel, og blandes evt. ut med noen drper karamellstevia p forhnd. 

Nr sjokoladen er stivnet, ha en liten klump osteblanding i hver form, og trykk den forsiktig ned. Sett dette tilbake i fryseren og la det bli helt frosset.

Jeg brukte samme blandingsforhold som anbefalt p gelatinpakken og funlight bringebrsaft. Jeg laget nok til at jeg fikk en egen skl med gele i tillegg til det jeg fylte i bunnen av konfektformene. OBS! Srg for at bringebrgeleen er avkjlt fr du heller den oppi formene til slutt! Ellers smelter bde osten og sjokoladen! Sett gjerne i fryser med en gang. Nr geleen har blitt kald kan det oppbevares i kjleskap.

Det som er s fint med denne oppskriften, er at den kan gjres laktosefri ved velge laktosefri philadelphiaost og sjokolade, lavkarbo ved lage egen sjokoladeblanding, enda strengere lavfodmap (ved bytte ut den sukkerfrie sjokoladen med en som du vet du tler). Eller, hvis du er s heldig at du ikke har intoleranser ta hensyn til, kan du bruke vanlig sjokolade, og kanskje philadelphia med appelsinsmak? :) 



 

Frister det prve denne oppskriften? :)

 

Ha en fin tirsdag videre! Her har jeg allerede eksperimentert med neste rett - ostekake

N er det straks dags for trening, det gleder jeg meg til!

 

Merete

 

#lavfodmap #lavkarbo #ibs #sensitivmage #laktosefri #glutenfri #sukkerfri #konfekt #fodmap #julebakst #julegodteri #sunnerealternativ #troika

4 kommentarer

Victoria Larsen

13.12.2016 kl.15:38

De ser nydelige ut! :D

Merete

13.12.2016 kl.19:33

Victoria Larsen: Tusen takk! :) Det er en sukkerfri ostekake rett rundt hjrnet, s det er mer godt i vente! :D ha en herlig kveld! :)

lisebrevik

15.12.2016 kl.17:27

De s veldig gode ut! :)

Merete

15.12.2016 kl.18:33

lisebrevik: Tusen takk! :)

Skriv en ny kommentar

Merete

Merete

32, Trondheim

Ei livsglad jente som bruker trening og latter som medisin og livsstil, og snubler meg fram med hndtere IBS i hverdagen! Skriver litt om dette, deler litt mat og treningstips, samt noen refleksjoner rundt det leve et liv som ikke akkurat er A4. Hper du finner noe du liker her! :) Instagram: @mflataas

Kategorier

Arkiv

hits