Lav FODMAP Troikahjerter <3



 

Julebakst på lavkarbovis kan være en utfordring, når man ikke tåler de spennende "nyhetene" som fibersirup, sukrin, sukrin gold, yaconsirup, og lignende. Dessverre er det ofte slik at de søtningsstoffene som nevnes, er høy FODMAP. For min del har dette vært en liten utfordring med tanke på kokkeleringsforsøk, særlig fordi jeg også reagerer på "vanlige" søtningsstoffer som sukker, honning, agavesirup, osv. som i utgangspunktet kan tolereres av mange som spiser lav FODMAP (korriger meg gjerne hvis jeg bommet på noe her).

Gleden var stor da jeg fant fram til enda en konfektoppskrift jeg kan kose meg med i jula! Jeg ville prøve å få til noen mindre biter enn de med rugsprø som jeg delte med dere sist uke (her). Etter å ha smakt meg fram til jeg ble fornøyd, var det på tide å la smaksprøvetesterne mine komme med sin vurdering. Gjett om jeg ble glad da de sa at de fikk følelsen av å spise Troika! Det var nettopp det jeg hadde håpet på - og det til tross for at det ikke var marsipan eller nøtter i! ;) 

Framgangsmåte: 

Smelt sjokolade etter ønske i vannbad. Jeg brukte ca 1/2 plate sukkerfri sjokolade, og en "rad" 86% sjokolade.

Ha den smeltede sjokoladen i silikonformer. Smør sjokoladen så den dekker formen helt opp til kanten. La stå i fryser til sjokoladen er stivnet. 

Ta nok philadelphiaost til å få en liten klump oppi hver form. Osten mykgjøres med gaffel, og blandes evt. ut med noen dråper karamellstevia på forhånd. 

Når sjokoladen er stivnet, ha en liten klump osteblanding i hver form, og trykk den forsiktig ned. Sett dette tilbake i fryseren og la det bli helt frosset.

Jeg brukte samme blandingsforhold som anbefalt på gelatinpakken og funlight bringebærsaft. Jeg laget nok til at jeg fikk en egen skål med gele i tillegg til det jeg fylte i bunnen av konfektformene. OBS! Sørg for at bringebærgeleen er avkjølt før du heller den oppi formene til slutt! Ellers smelter både osten og sjokoladen! Sett gjerne i fryser med en gang. Når geleen har blitt kald kan det oppbevares i kjøleskap.

Det som er så fint med denne oppskriften, er at den kan gjøres laktosefri ved å velge laktosefri philadelphiaost og sjokolade, lavkarbo ved å lage egen sjokoladeblanding, enda strengere lavfodmap (ved å bytte ut den sukkerfrie sjokoladen med en som du vet du tåler). Eller, hvis du er så heldig at du ikke har intoleranser å ta hensyn til, kan du bruke vanlig sjokolade, og kanskje philadelphia med appelsinsmak? :) 



 

Frister det å prøve denne oppskriften? :)

 

Ha en fin tirsdag videre! Her har jeg allerede eksperimentert med neste rett - ostekake

Nå er det straks dags for trening, det gleder jeg meg til!

 

Merete

 

#lavfodmap #lavkarbo #ibs #sensitivmage #laktosefri #glutenfri #sukkerfri #konfekt #fodmap #julebakst #julegodteri #sunnerealternativ #troika

4 kommentarer

Victoria Larsen

13.12.2016 kl.15:38

De ser nydelige ut! :D

Merete

13.12.2016 kl.19:33

Victoria Larsen: Tusen takk! :) Det er en sukkerfri ostekake rett rundt hjørnet, så det er mer godt i vente! :D ha en herlig kveld! :)

lisebrevik

15.12.2016 kl.17:27

De så veldig gode ut! :)

Merete

15.12.2016 kl.18:33

lisebrevik: Tusen takk! :)

Skriv en ny kommentar

Merete

Merete

32, Trondheim

Ei livsglad jente som bruker trening og latter som medisin og livsstil, og snubler meg fram med å håndtere IBS i hverdagen! Skriver litt om dette, deler litt mat og treningstips, samt noen refleksjoner rundt det å leve et liv som ikke akkurat er A4. Håper du finner noe du liker her! :) Instagram: @mflataas

Kategorier

Arkiv

hits