Så nært og samtidig så fjernt...

Andre søndag i advent, dere! Nå er vi kommet dit at butikkene har startet med søndagsåpent for jul. Allikevel er det fint lite som minner om jul, iallefall her i Trondheim! Med storm, enorme mengder regn og 10 plussgrader, skulle man ikke tro det var vinter. Egentlig er jeg ikke så veldig fan av vinteren, høsten er min favorittårstid. Men det er jo tross alt snart jul, og derfor var det helt perfekt å få et døgn i Røros. Det ble nemlig et døgn i Winter wonderland!

Da vi kjørte fra byen på fredag, dro vi fra plaskregn. Jeg hadde pakket ned skiene, og var temmelig skeptisk til om jeg kom til å få bruk for dem. Vi skulle jo ikke så innmari langt fra byen, så jeg kunne ikke helt forstå at det skulle være så mye bedre der vi kom. Gjett om jeg tok feil! Det var en spesiell opplevelse å sitte i bilen og se at omgivelsene endret seg fra mørkt, vått og trist - til hvitt, lyst og vakkert. Etterhvert kjørte vi bare gjennom et eventyrland uten like, trærne hang over veien fulle av fluffy hvit snø... Vakkert! <3  Etter en lang, men koselig biltur som vi gjorde litt kortere med å ha quiz for hverandre, kom vi fram til hytta. Det ble med peiskos, mat og gullrekka siden det var såpass seint.

Lørdag morgen tuslet jeg ut på stua og tittet ut. Som den byjenta og asfaltdronninga jeg er, blir jeg alltid like satt ut av hvor vakkert landet vårt er. Det er så uvirkelig og rart å tenke på at man ikke trenger å sitte mer enn et par timer i bil, og komme til en helt annen verden! Jeg gikk en stund og kikket ut av vinduene i håp om å se noen ville dyr der ute, hehe ;) Det fikk jeg dessverre ikke sett, men nysnø så langt øyet kunne se, derimot...

Årets første skitur ble kort, men effektiv! Jeg kan konstatere at pappa fortsatt er en sprek herremann. Det var ikke noe håp om at jeg skulle vinne spurtkonkurransene vi la inn i ny og ne! Men pulsen kom høyt opp flere ganger, så det ble en fin intervallmiks for min del iallefall! ;) Etterpå sto en ny opplevelse for tur. Julegata på Røros er kjent over hele landet, og folk kommer gjerne langveisfra for å oppleve den spesielle nostalgiske og koselige stemningen. Det er nesten skammelig at jeg som har muligheten til å dra på to ulike hytter rett ved Røros, aldri har vært med på dette markedet før. Men nå fikk jeg altså gjort det, og det var virkelig en koselig opplevelse! Her er noen glimt fra markedet :)

Det er vel bare Røros som har "sparkering" ? Folk bruker spark der om vinteren på samme måte som vi bruker sykkel om sommeren :)

Julegata med den berømte kirka Bergstaden Ziir i bakgrunnen.

Pap(p)arazzi!

Jeg kjøpte ingenting, men jeg fikk noe enda bedre på kjøpet: Fine opplevelser og inntrykk! <3  Med godfølelsen fra turen i kroppen, gikk det greit å dra på seg støvler og regnfrakk og spasere bort til treningssenteret for en fin rygg- , core-, og rumpeøkt i ettermiddag. Litt andre forhold her i byen, som dere kan se! Bildet er fra snap'en min sist uke, men det kunne jammen vært tatt i dag - både været og antrekket er det samme!

Bruker dere å besøke julemarkedet der dere bor? Er det noen av dere som reiser til julemarked i andre land? :)