En favoritt for kjernemuskulatur og en for slunkne lommebøker!

God morgen! :) Har dere hatt en fin uke så langt? De to siste dagene har vært vidt forskjellige for min del. Onsdag var jeg utslått med hodepine og tom for krefter - så da fikk jeg gjort fint lite. Kanskje ikke så rart! Tirsdag var det nemlig full fart fra morgen til kveld, jeg skulle få besøk av en fotograf her hjemme. Mer om dette får dere vite senere når alt er klart ;) Leiligheten måtte uansett ryddes og shines, ettersom jeg har holdt på med maleprosjektene mine. Huset så seriøst ut som et bombenedslag! Etter tre timer var det rent og ryddig her, og jeg rakk akkurat å skifte før fotografen kom. Når hun var ferdig, dro jeg rett på trening. Jeg kjørte en real overkroppsøkt, med bryst og skulder i fokus. I den anledning tenkte jeg å vise dere en av favorittøvelsene mine å avslutte øktene med. Den er knallgod for både kjernemuskulaturen, rygg og biceps, noe som passer meg ypperlig siden mage og biceps ofte legges til slutten av økta. Da er jeg som regel så sulten og sliten, at jeg bare vil hjem og spise! Hehe...! ;) Hva er vel da bedre enn å kombinere mage og biceps og spare litt tid? :)

 

Øvelsen dere ser over her, har jeg valgt å kalle twisted pullups med leg raise. Årsaken til "twisted", er at jeg verken holder håndflatene vendt mot ansiktet (som i chins), eller vendt bort fra ansiktet (vanlig pullups). Her holder jeg med et mer nøytralt grep, noe som belaster håndleddet i mindre grad enn de to andre. Årsaken til at jeg bruker dette grepet i denne øvelsen, er fordi fokuset her er primært på kjernemuskulatur og biceps. Det er da ikke så viktig for meg å bruke et grep som i større grad aktiviserer øvre del av rygg (som i vanlige pullups). Jeg har tidligere fortalt at jeg er veldig glad i kroppsvektøvelser. En annen ting jeg er fan av er multiøvelser, slike som "angriper" flere muskelgrupper samtidig, nettopp slik som denne øvelsen. Anbefaler dere å prøve! :) Om det er for tungt å dra seg opp med armene, kan du fint bare løfte beina, eventuelt også bøye knærne på tur opp. Det er uansett en knallgod mageøvelse! For de som vil se mer av øktene, legger jeg jevnlig ut tips med filmer på instagramkontoen min @mflataas :)

Etter denne økta var det helt fortreffelig å mumse tunfiskburger når jeg kom hjem! Enkelt, godt, sunt og billig, noe som passet meg perfekt siden pengene fløy med til diverse legebesøk og medisiner denne måneden.

Jeg har lagt ut oppskriften før, men her er det jeg brukte denne gangen:

2 bokser tunfisk i vann

2 egg

Revet hvitost

Krydder: tørkede chiliflak, gressløk, pepper, salt og gurkemeie.

Slik gjør du:

Hell av vannet fra tunfisken, bland tunfisk og egg, ha oppi ønsket mengde revet ost. Jeg brukte ca 1 dl ost. Tilsett ønsket mengde krydder, jeg brukte ca 2 ts chili, 2 ts gressløk, 1/2 ts salt, 1 ts pepper og 1 ts gurkemeie. Skru på stekepanna på sterk varme. Form til ca 1 cm tykke burgere av tunfiskmassen, og stek på begge sider. Jeg fikk 9 burgere av 2 bokser. Det ble 3 mettende middager til den skarve prisen av 8 kroner (4 pr boks tunfisk på rema) og 2 egg! Not bad, or what?! ;)

 

Pestoen dere ser i midten er laget med min gamle oppskrift som dere finner her. Om dere savner noe lavfodmap og lavkarbo tilbehør, kan jeg anbefale å lage disse burgerbrødene til! :) 

Det er kanskje en svært enkel middag, men gjør det så mye? Mat kan smake kjempegod - selv med enkle ingredienser!

 

Er dere enige med meg? :) 

 

Ha en herlig dag!

 

Merete

 

#treningsglede #trening #sunnmiddag #sunnmat #proteinrik #tunfisk #burger #burgerbrød #lavfodmap #lowfodmap #fodmap #ibs #sensitivmage #lavkarbo 

4 kommentarer

Victoria Larsen

17.11.2016 kl.12:44

Ser veldig godt ut :)

Merete

17.11.2016 kl.17:47

Victoria Larsen: Tusen takk, så hyggelig å høre! :D

17.11.2016 kl.17:21

Kanskje jeg skulle prøve matoppskrifta di...:) Ser jo godt ut, ettersom jeg liker tunfisk!

Merete

17.11.2016 kl.17:48

Anonym: Ja, dette passer til og med for tunfiskskeptikere! Så om du liker tunfisk, MÅ du jo bare prøve! :) Gøy at du liker den! :)

Skriv en ny kommentar

Merete

Merete

32, Trondheim

Ei livsglad jente som bruker trening og latter som medisin og livsstil, og snubler meg fram med å håndtere IBS i hverdagen! Skriver litt om dette, deler litt mat og treningstips, samt noen refleksjoner rundt det å leve et liv som ikke akkurat er A4. Håper du finner noe du liker her! :) Instagram: @mflataas

Kategorier

Arkiv

hits